Ruokapalvelujen mielikuvan kehittäminen etenee suunnitellusti

Viime vuonna käynnistetyn ruokapalvelujen mielikuvan kehittämisprojektin toimenpiteet ovat siirtyneet toteutusvaiheeseen. Projektin tavoitteena oli parantaa ruokapalveluiden kokonaismielikuvaa ja kehittää asiakaskokemusta muun muassa ruokalistojen uudistamisen, visuaalisen ilmeen yhtenäistämisen ja asiakasviestinnän parantamisen kautta.

Uudistuksen toteutuksesta vastaa liiketoimintojen ketjuohjauspäällikkö Tiina Soininen.

– Ruokapalvelujen mielikuvan kehittäminen on kokonaisvaltainen prosessi, jossa yhdistyvät ruoan laatu, visuaalisuus, ruokalistakokonaisuus sekä vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on luoda asiakkaalle positiivinen ja miellyttävä ruokailukokemus, joka tukee terveellisiä ruokailutottumuksia ja huomioi eri asiakasryhmien tarpeet. Uudistamme vaiheittain vuosien 2025-2026 aikana ruokalistoja sekä astiastot ja visuaalisen ilmeen niin, että ne tukevat paitsi ruokailun sujuvuutta myös ruokailijan kokemusta kokonaisuudessaan. Lisäksi asiakkaiden kuuleminen ja vuorovaikutteisuuden edistäminen ovat keskeisessä roolissa, jotta kehittämistyö vastaa aidosti asiakastarpeita, kertoo Tiina Soininen

Osana uudistustyötä on myös käyty keskusteluja Pohjois-Savon hyvinvointialueen ruokapalvelujen tilaajien kanssa siitä, miten ruokailuastioiden muoto ja väritys voivat palvella eri asiakasryhmien tarpeita mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi ikääntyneiden ruokailuastioiden suunnittelussa huomioidaan itsenäisen ruokailun tukeminen.

Ensimmäiset konkreettiset muutokset toteutuvat maaliskuussa, jolloin kouluissa ja päiväkodeissa otetaan käyttöön uudistetut ruokalistat ja uudet ruokalista- ja linjastomerkinnät näkyvät kouluissa ja päiväkodeissa. Näitä ovat muun muassa ”toiveruoka”, ”makuraadin hitti”, ”lähiruoka” ja ”ilmastoystävällinen valinta”. Alkuvuoden aikana on käynnistetty myös hoiva-asiakkaiden ruokalistojen kehitystyö.