Servican muutosneuvottelut päättyivät

Servica on saanut 20.11.2024 päätökseen muutosneuvottelut, jotka alkoivat lokakuussa ja kestivät lain edellyttämät kuusi viikkoa. Neuvotteluissa käsiteltiin tuotannollisia ja taloudellisia perusteita, sopeuttamisvaihtoehtoja, eri vaihtoehtojen vaikutuksia toimintaan ja palveluihin sekä muutosturvaa. Neuvottelujen piirissä oli yhteensä 487 henkilöä, ja henkilöstövaikutusten arvioitiin kohdentuvan enintään 121 työntekijään. Siilinjärven monipalvelun ja KYSin sairaalan sisäisten potilaskuljetusten osalta neuvottelut ovat vielä kesken, ja tavoitteena on saada päätökset näiden osalta joulukuun aikana.

Muutosneuvottelujen henkilöstövaikutukset kohdentuvat yhteensä 107 työntekijään. Näistä 34 työntekijän työsuhde päättyy tuotannollisista ja taloudellisista syistä, heistä 7:llä on mahdollisuus eläkeratkaisuun.

Lisäksi 37 työntekijän määräaikaista työsuhdetta ei jatketa. Muita toimenpiteitä ovat eläköitymisjärjestelyt, osa-aikaistamiset, työtehtävien uudelleenjärjestelyt, sekä sisäiset siirrot toisiin työtehtäviin tai kohteisiin. Edellä mainitut toimenpiteet vähensivät merkittävästi työsuhteiden päättämisen tarvetta.

– Vaikka tehostamistoimissa pyrittiin ensisijaisesti löytämään muita ratkaisuja, työsuhteiden päättämisiltä ei voida välttyä. Tehdyt päätökset ovat välttämättömiä yhtiön tulevaisuuden toimintaedellytysten ja yrityksen kilpailukyvyn turvaamiseksi, kertoo toimitusjohtaja Mika Takkinen.

Neuvottelujen taustalla oli omistajien talouden tasapainottamisen tarve, jota Servica tukee näillä toimilla. Servican on yrityksenä varmistettava kilpailu- ja toimintakykynsä sekä nykyhetkessä että pitkällä aikavälillä. Samalla toimintaa sopeutetaan vastaamaan asiakkaiden muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen ja hyvinvointialueuudistuksessa syntyneisiin rakenteellisiin muutostarpeisiin.

– Julkisen talouden tasapainottamistoimet vaikuttavat myös Servicaan. Asiakkaamme ostavat palveluja merkittävästi vähemmän kuin ennen, ja henkilöstön muutosneuvottelut ovat osa sopeuttamistoimia, joilla reagoimme ostokäyttäytymisen muutoksiin eri palveluissa ja alueilla, kommentoi toimitusjohtaja Mika Takkinen.

Muutosneuvottelut etenivät osapuolten välillä rakentavassa hengessä ja myös henkilöstön edustajien esityksiä arvioitiin vaihtoehtoisina malleina.

Muutosneuvotteluiden lopputuloksella ei ole vaikutusta Servican palvelujen toteuttamiseen.

Kuopiossa 3.12.2024

Servica Oy

Mika Takkinen
toimitusjohtaja
mika.takkinen@servica.fi
044 4260 001