Vastuullisuusohjelma

Lähestymistapamme vastuullisuuteen

Vastuullisuus yhdistyy tiukasti perustehtäväämme ja strategiaamme. Kestävä kehitys on iso painopiste uudessa strategiassamme. Ihmiset, hankinnat, vastuullisuus, turvallisuus ja kilpailukyky muodostavat pohjan vastuullisuustyöllemme. Strategian toteutumista ohjaavat pitkän aikavälin strategiset tavoitteet, jotka sisältävät myös vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita.

Toimintamme lähtökohtana on yhteiskunnallisten haasteiden ratkaiseminen vastuullisesti ja kilpailukykyisesti. Vastuullisella työllämme varmistamme yhteiskunnan palveluketjujen toimivuutta asiakkaidemme terveydestä ja turvallisuudesta huolehtien. Vaikutamme laajaan joukkoon eri-ikäisiä ja -kuntoisia väestöryhmiä Pohjois-Savossa ja luomme kestävää arvoa päivittäin työssä tekemiemme ratkaisujen kautta. Lähestymme vastuullisuutta kokonaisvaltaisesti ja huomioimme toimintamme vaikutukset ympäristöön, ihmisiin, talouteen ja hallintoon.

Vastuullisuusohjelma 2025-2030

Luotettavin palvelukumppani kestävämpään arkeen -vastuullisuusohjelmamme toteuttaa Servican strategiaa, jossa vastuullisuus on yksi keskeisimmistä menestymisen mahdollistajista. Vastuullisuusohjelma on luotu yhteistyössä sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Olemme huomioineet merkittävimmät vaikutuksemme ympäristöön ja ihmisiin sekä keskeiset riskit ja mahdollisuudet taloudelliselle arvonluonnille.

Vastuullisuusohjelman pääteemat ovat ilmasto ja ympäristö, ihmiset, vastuulliset palvelut ja hyvä hallintotapa. Vastuullisuustyömme keskittyy teemoihin, joihin Servica voi toiminnallaan merkittävimmin vaikuttaa. Vastuullisuusohjelmassamme on vuosina 2025-2030 neljä pääteemaa:

Ilmasto ja ympäristö: Hiilineutraali Servica 2035

Servica on päättänyt saavuttaa hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä vähentämällä päästöjä ilmastotiekartan mukaisin keinoin ja kumoamalla jäljelle jäävät lukitut päästöt verifioiduilla päästövähennysyksiköillä. Ohjaamme myös asiakkaitamme aktiivisesti vähäpäästöiseen toimintaan ja tuemme päästötavoitteiden asettamisessa.

Käytämme resursseja tehokkaasti ja lisäämme kiertotalouteen perustuvia ratkaisuja. Tavoitteenamme on tuoda elinkaariajattelu ja kiertotalouden keinot osaksi jokapäiväistä työtä kaikissa palveluissamme.

Servica pyrkii saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä. Servican vuoden 2024 aikana julkaistu ilmastotiekartta tiivistää ilmastotyön painopisteet ja toimenpiteet, joilla tavoitteeseen pyritään. 

Servican päästöistä yli 99 % koostuu ostetun lämmön (Scope 2) sekä yrityksen arvoketjun päästöistä (Scope 3). Tästä johtuen ilmastotiekartan toimenpiteissä tulee keskittyä erityisesti arvoketjun päästöihin, ja kohdistaa resurssit pääasiassa suurimpiin Scope 3 –päästölähteisiin: hankittuihin liha- ja maitotuotteisiin (15,4 % kokonaispäästöistä) sekä sairaalatarvikkeisiin (10,7 % kokonaispäästöistä). Pienempiä päästövähennyksiä saadaan aikaiseksi uudistamalla autokantaa, kehittämällä energiatehokkuutta sekä tekemällä kestäviä hankintoja.

Ihmiset: Merkityksellistä työtä yhdessä

Edistämme työelämää, joka luo hyvinvointia, vahvistaa työkykyisyyttä sekä luo edellytyksiä kestäville työurille. Luomme ja ylläpidämme positiivista sekä houkuttelevaa työntekijäkokemusta, joka vahvistaa työntekijöiden sitoutumista ja varmistamme tasapuoliset sekä kattavat koulutusmahdollisuudet kaikille työntekijöillemme.

Työmme ovat terveellisiä ja turvallisia. Panostamme työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin jatkuvaan parantamiseen esimerkiksi reagoimalla tehtyihin havaintoihin ja lisäämällä turvallisuustietoisuutta. Kehitämme työkykyä tukevaa toimintakulttuuria ja varhaisen tuen toimenpiteitämme.

Toimintakulttuurimme edistää monimuotoisuutta, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta. Seuraamme säännöllisesti, kuinka monimuotoiseksi ja arvostavaksi työyhteisömme koetaan. Tavoitteenamme on olla alueen tasa-arvoisin ja osallistavin työpaikka.

Vastuulliset palvelut: Kestävää kehitystä edistävät arjen palvelut

Kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa vaikuttavia palveluita ja toimintamalleja, jotka edistävät sosiaalista ja ekologista hyvinvointia. Tavoitteenamme on tuoda vastuullisuuskriteerit osaksi palveluiden suunnittelua vuoteen 2030 mennessä sekä luoda uusia, kestävää kehitystä tukevia palveluratkaisuja. Pitkän aikavälin tavoitteemme on kasvattaa kestävien palveluratkaisujen osuutta liikevaihdostamme.

Tuemme asiakkaidemme vastuullisuustyön tekemistä viestinnän, datan ja kestävien palveluratkaisujen avulla. Teemme yhteistyötä ja sovimme yhteiset kestävyystavoitteet pääomistajiemme kanssa.

Hyvä hallintotapa: Vastuullinen ja luotettava kumppani

Varmistamme eettiset ja läpinäkyvät toimintaperiaatteet koko organisaatiossa ja edistämme vastuullisia käytäntöjä yhdessä toimittajiemme kanssa koko arvoketjussa. Tavoitteenamme on, että kaikki toimittajamme ovat allekirjoittaneet vastuullisuusvaatimuksemme vuoteen 2030 mennessä. Huomioimme vastuullisuuden hankinnoissamme ja kehitämme toimintamallejamme sekä vastuullisuuskriteereitämme edelleen edistääksemme hankintojemme kestävyyttä.

Tavoitteenamme on sisällyttää vastuullisuus osaksi kaikkea toimintaamme. Edistämme vastuullisuustyöhön osallistumista ja kehitämme vastuullisuusosaamista. Seuraamme sekä henkilöstömme että asiakkaidemme sitoutuneisuutta vastuullisuustyöhömme vastuullisuusmielikuvaindeksimme avulla.

Vastuullisuusohjelman tavoitteet ja mittarit

Jokaisella vastuullisuusohjelman painopistealueella on useita konkreettisia tavoitteita, jotka edistävät toimintaamme kohti kestävämpää tulevaisuutta. Tavoitteet ulottuvat vuoteen 2030 asti. Yhteisen vastuullisuusohjelman lisäksi Servican eri palveluilla on omia painopisteitä vastuullisuustyössä kunkin palvelun luonteen mukaisesti. 

Arvioimme tuloksia keskeisille teemoille asetettujen avainmittarien ja operatiivisten mittarien avulla, joita seurataan ja joista raportoidaan säännöllisesti koko yhtiön tasolla niin sisäisesti kuin ulkoisesti.